אדיס אבבה (addis abeba)

אדיס אבבה (addis abeba)

אדיס אבבה (addis abeba)

מה עושים באדיס אבבה
AVRISH אתיופיה בדרך שלך

רוצים לדעת עוד על אתיופיה? השאירו כאן פרטים וניצור אתכם קשר

אדיס אבבה ( (Addis Ababa אדיס אבבה בירתה של אתיופיה, ושל האיחוד האפריקאי שפירוש שמה באמהרית הוא 'פרח חדש', היא עיר מפותחת ומתקדמת ועומדת במוקד התרחשויות רבות באתיופיה. אדיס אבבה, הוקמה בשנת 1886 על ידי הקיסר מיניליק ה-2 והיא ממוקמת בגובה של 2500 מעל פני הים מה שהופך אותה לעיר הבירה ה-5 הכי גבוה בעולם. בעיר טמפרטורות נוחות כל חודשי השנה עם ממוצע של 25 מעלות צלזיוס. אדיס אבבה היא עיר צבעונית ותוססת ותוכלו למצוא בה חנויות ומוצרים שלא תמצאו בשום מקום אחר באתיופיה, הופעות של מיטב האמנים האתיופים, מסעדות (ואפילו כאלה בבעלות ישראלית), אוניברסיטאות, מלונות יוקרה, שווקים צבעוניים ועוד הפתעות רבות. כמו כן, אדיס אבבה היא מרכז התרבות של המדינה, ויש בה בתי קולנוע, מוזאונים ומוסדות בעלי ערך לאומי ותרבותי כאחד. אמנם יש מבין המטיילים שהעומס, העוני, הצפיפות והמודרנה באתיופיה קשים עבורם. אך לאדיס אבבה יש ייחודיות רבה, חיים, צבע והמון להציע למטייל ולעובר בה בדרכו ליעדים השונים ברחבי המדינה.

כמה מילות הרחבה על העיר

העיר אדיס אבבה נוסדה בשנת 1886  בידי הקיסר מנליק השני. מיקומה של העיר – על ההר אינטוטו – נבחר על ידי הקיסרית טֵאִיטוּ בֵּטוּל . בראשית דרכה, העיר כמעט ננטשה עקב המחסור בעצים להסקה עד שהובאו אליה אקליפטוסים. על פי המסורת המקומית, התפעלותו של הקיסר מהתפרחת של עץ האקליפטוס, תפרחת שנקראה 'פרח חדש', בהעדר שם מקומי לעץ, היא זו שקבעה את שם העיר.

כיום, בשל מעמדה של אתיופיה כמדינה האפריקאית היחידה שלא הייתה תחת שלטון קולוניאלי, נבחרה אדיס אבבה לשמש בתור בירת האיחוד האפריקאי. אדיס אבבה מוגדרת בתור מדינה עצמאית בתוך אתיופיה, מה שמקנה לה מעמד הן של עיר בירה הן של מדינה עצמאית. נכון לשנת 2008 מתגוררים באדיס אבבה כ־3.5 מיליון אנשים ועוד כ־3.5 מיליון אנשים במטרופולין של העיר. בשל היותה העיר המפותחת והמרכזית ביותר באתיופיה, חיים בה כ־80 לאומים הדוברים כ־80 שפות שונות ומשתייכים למגוון רחב של קהילות דתיות ואתניות.

אזורים מרכזיים באדיס אבבה

באדיס אבבה יש שכונות ואזורים רבים, להלן פירוט קצר על האזורים המומלצים למטייל בעיר:

הפיאצה (Piazza) – מרכז העיר. זהו אזור שוקק מלא בחנויות, בתי קפה, מסעדות, משרדי ממשלה (משרד ההגירה, משרד ראשי של Ethiopian Airlines) ועוד. נוסף על כך, רחוב צ'רצ'יל היוצא מן הפיאצה הנו רחוב השוקק בחנויות תיירים רבות, ולמעוניין במזכרות מומלץ מאוד לעבור שם.

אזור הבולה (bole) – הבולה הוא מהאזורים המפותחים והמתקדמים באדיס אבבה "בברלי הילס של אתיופיה" כפי שמכנים אותו המקומיים. באזור הבולה תוכלו למצוא קניונים, בתי קפה, חנויות, מסעדות ובתי קולנוע.

האצטדיון/ כיכר מסקל – באזור כיכר מסקל נוסף על החנויות ובתי קפה שיש באזור, ניתן למצוא את מוזאון הכוכב האדום, אצטדיון הכדורגל והתחנה ממנה יוצאים ואליה מגיעים אוטובוסים  הינעירוניים רבים, בדגש על החברות הטובות (האוטובוסים ה"רגילים" יוצאים מהתחנות המרכזיות השונות עליהן אפרט בהמשך)

ארט וסידיסט קילו (Arat Kilo, Sidist Kilo) – אזור של ריכוז סטודנטים  שבו נמצאת האוניברסיטה של אדיס אבבה, וכן המוזאון הלאומי והמוזאון להיסטוריה אתיופית.

 

 

מה עושים באדיס אבבה?

כעיר הגדולה והמתקדמת ביותר באתיופיה הינה הלב הפועם של אתיופיה וככזו, יש מספר רב של דברים לעשות באדיס אבבה אותם ניתן לחלק למספר קטגוריות

1 – שווקים

באדיס אבבה יש מספר שווקים גדולים כקטנים, וכן שווקים לצרכים שונים ומגוונים.

המרקטו – השוק הגדול באפריקה ויש שיאמרו בעולם! סמוך לתחנת האוטובוס במרקטו ישנו מבנה סגור ובו שוק בדים ומזכרות, ומומלץ לבקר בו. יצוין שבשל היותו שוק ענק קשה להתמצא בו, יש בו המון עוני וגנבים, ולעתים האווירה שם מאוד לא נעימה.

נוסף למרקטו ישנם מספר שווקים קטנים, כאשר לכל שוק יש את הדברים השכיחים שנמכרים בו (אוכל, בגדים, מוצרים לבית וכו'). למטיילים ישנו שוק בשם שירומדה, שהנו שוק מקומי קטן ומאוד סימפטי הכולל מזכרות רבות, בגדים ובדים. השוק בשירומדה נמצא סמוך לעלייה למט־טוטו, ולכן מומלץ למי שיש לו יום פנוי באדיס אבבה, לעלות למט־טוטו ולעבור בשירומדה.

שולה – גם השולה, בדומה לשירודמה הינו שוק קטן ונעים יותר ובו ניתן למצוא דברים כמו ביגוד ומזכרות.

רחוב צ'רצ'יל – באזור הפיאצה ישנו רחוב הנקרא רחוב צ'רצ'יל ובו מספר רב של חנויות תיירים ובהן ניתן למצוא מזכרות ודברים מסורתיים, כאלה שתיירים אוהבים.

2 – מוזיאונים

באדיס אבבה ישנם מספר מוזאונים המספרים את ההיסטוריה של המדינה בתקופות ומזוויות שונות.

"Red Terror" Martyrs' Memorial Museum – מוזאון הטרור האדום הנו מוזאון המספר על אודות שלטונו של מֶנְגִיסְטוּ הַיְילֶה מַרְיָאם ומפלגתו ה'דרג' – שלטון קומוניסטי שגבה את חייהם של רבים.. המוזאון מספר כיצד עלה לשלטון ה'דרג' ועל כל תקופת שלטונו עד למפלתו בשנת 1991. יצוין כי במוזאון תצוגות, כגון שלדים, שרידים ותמונות קשות, וכדאי להיות מוכנים לכך בטרם הגעתכם.

כתובת – Meskel Square

טלפון – +251 118 506 730

שעות פתיחה – 8:00–18:30 כל יום למעט יום ראשון (ראשון – סגור)

מחיר – תרומה כראות עיניכם

לדף המוזיאון בוויקיפדיה (אנגלית) – כאן

National Museum of Ethiopia  – המוזאון הלאומי של אתיופיה הוא מהמוזאונים החשובים באפריקה, והוא מציג פריטים פרהיסטוריים, היסטוריים, ארכאולוגיים ואומנותיים כאחד. המוצג המפורסם ביותר של המוזאון הוא דגם של 'לוסי', שלד מאובן של הומיניד שגילוֹ בערך 3.2 מיליון שנים ושייך למין 'אוסטרלופיתקוס אפארנסיס'.  השלד שגובהו כמטר ועשרה ומשקלו מוערך בכ־30 ק"ג, התגלה ב־24 בנובמבר 1974 באתר ארכאולוגי הנמצא בעמק נהר האוואש התחתון שבמשולש 'עפר' שבאתיופיה. השלד  המקורי שמור במעבדת המוזאון, ודגם שלו נמצא בתצוגה הפתוחה לציבור. נוסף על כך במוזאון ניתן לצפות בפרטים ארכאולוגיים שונים שנתגלו באתיופיה, וכן תצוגה של אומנות, אביזרי מלכות, כלי נשק מן התקופות השונות ועוד.

מחיר כניסה – 10 ביר.

כתובת – king George 6 st

שעות פתיחה – 9:00–17:30 כל יום

טלפון – +251 11 111 7150

לדף המוזיאון בוויקיפדיה (אנגלית) – כאן 

הרחבה –  דונלד ג'והנסון, שמצא את השלד, האזין לשיר "lucy in the sky with diamonds"  של להקת הביטלס בשעה שהצוות חגג את  הגילוי, וכך קיבל השלד את הכינוי 'לוסי'. במשך יותר משלושה עשורים נחשבו לוסי ובני מינה לאבות הקדומים של מין האדם, מהקדומים ביותר שהלכו בצורה זקופה. אולם מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב מצביע על כך, שהאוסטרלופיתקוס אפארנסיס לא היה אלא 'בן דוד' של אבות האדם, שהשתייך לענף אחר, ונכחד לפני כ־22 מיליון שנים.

Ethnological Museum – המוזאון האתנולוגי נמצא במבנה שבעבר שימש כאחד מארמונותיו של הקיסר היילה סלאסי, וכיום משמש בתור מבנה באוניברסיטה של אדיס אבבה. למעט הצצה נדירה לחייו של הקיסר היילה סלאסי, המוזאון מציג פרטים רבים על אודות התרבות והמורשת האתיופיות. בתוך כך ניתן למצוא פריטים ממעגל החיים השונה של השבטים והתרבויות השונות באתיופיה, החל ממשחקי ילדים ועד לטקסי חתונה שונים. במוזאון גם ניתן למצוא פריטים היסטוריים שונים, חפצי דת ותיאורים מפורטים של אירועים ואישים היסטוריים.

שעות פתיחת המוזאון – 8:30–17:00

מחיר כניסה – 100 ביר. 50 ביר לסטודנט.

טלפון – 251-1112-39739+

כתובת – Algeria St. Addis Ababa University

לקריאה נוספת כאן 

 

3 – חיי לילה

בתור המרכז התרבותי של המדינה אדיס אבבה מציע גם חיי לילה שוקקים כאשר ניתן לחלק את חיי הלילה באדיס אבבה למספר קטגוריות.

  • מועדוני לילה מקומיים בהם הופעות מסורתיות, מוזיקה ואוכל מסורתי.
  • הופעות חיות של מיטב האמנים מאתיופיה ומחוצה לה
  • מועדוני לילה "מערביים" ופאבים

עוד על חיי הלילה באדיס אבבה אפשר לקרוא כאן

4 – מסעדות

אדיס אבבה הינה עיר מאד צבעונית וככזו מגוון הריחות והטעמים בה עצום. החל ממסעדות מקומיות המגישות את המאכלים המקומיים וכלה במסעדות יוקרה ומסעדות על שלל המטבחים הבינלאומיים.

לקריאה על האוכל האתיופיה והמלצות מוזמנים להכנס לכאן

5 – כנסיות

כידוע, הנצרות הינה הדת הרשמית באתיופיה. הנצרות האתיופיה הינה בעלת היסטוריה עתיקה ביותר כאשר אתיופיה הינה האומה השלישית בעולם (רק אחרי רומא וארמניה) שקיבלה על עצמה את הנצרות כדת המדינה בשנת 333. בשל המרכזיות של הנצרות בחיים האתיופים, גם אדיס אבבה לא נעדת נוכחות נוצרית ובתוך כך ניתן למצוא בה מספר כנסיות מרכזיות בהן ניתן לבקר. מבין הכנסיות שניתן לבקר בהן ישנה כנסייה אחת אליה בד"כ מגיעים מטיילים וזה בשל ההסיטוריה הייחודית שלה

קתדרלת  השילוש הקדוש – קתדרלת השילוש הקדוש, השוכנת בשכונת ארט קילו באדיס אבבה הינה הכנסייה החשובה ביותר בעיר ושניה הכי חשובה באתיופיה, אחרי כנסיית מרים ציון בעיר אקסום. הכנסיה שתחילת בנייתה החלה  ונעצרה עקב הכיבוש האטלקי בשנת 1935 והושלמה רק בשנת 1942 בעת השחרור מיד האטלקים. הכנסייה נקראה על שם השילוש הקדוש כהוקרה על סיום הכיבוש.

בתוך הכנסייה קבורים הקיסר האתיופי היילה סלאסי ואשתו וכן כל החצר וסביבת הכנסייה הינו מקום קבורתם של לוחמים וגיבורים אתיופים הנפלו בקרבות אל מול האטלקים, להם מוקדשים מספר מוניומנטים.

בכנסיה, בדומה לכנסיות רבות באתיופיה ישנו גם מוזיאון צמוד ובו מוצגים חפצי ותשמשי קדושה למינהם.

עלות כניסה למוזיאון – 50 ביר

תשלום עבור צילום וידאו במוזיאון – 50 ביר

כמו כן סיור בכנסיה הינו בתשלום (משתנה)

טלפון – +251-11-1-23-35-18 / 011-1-23-35-15

לאתר הכניסה    

עוד דברים מעניינים שקורים באדיס שכדאי להכיר

אינטוטו (Intoto) – כפר קטן ומקסים הנמצא על הר גבוה המשקיף אל העיר אדיס אבבה. בראש ההר ישנה כנסייה גדולה, הארמון לשעבר של המלך מנליק השני (שהקים את העיר אדיס אבבה) ומרכז אסטרונומי. הכניסה לכנסייה, למרכז האסטרומי וסיור בתוכם עולים 200 ביר.

יתר על כן, כארבעים דקות הליכה מהכנסייה יש מפלי מים שניתן להיכנס אליהם. על מנת להגיע למפלים יש להמשיך ללכת על כביש האספלט עד שהוא פונה ימינה, ואז להמשיך ישר על שביל עפר, ולאחר ירידה של מספר דקות מגיעים למפלים. מומלץ לשאול את המקומיים כדי לא להתבלבל בדרך.

דרכי הגעה – לאינטוטו ניתן להגיע במונית מהשוק של שירומדה (2 מיניואנים שונים בכ־3–5 ביר בסה"כ).

אדיס אבבה פינת ישראל

בתוך הבליל האוניברסלי שיש לאדיס אבבה להציע ניתן למצוא גם מספר נציגויות ואף היסטוריה יהודית באדיס אבבה

בית חב"ד – כיאה ליעד תיירותי, גם באדיס אבבה ישנו בית חב"ד אותו מנהלים הזוג המקסים הרב אליהו ודבורה חביב. בית חב"ד הינו מקום התכנסות מרכזי למטיילים ולישראלים המתגוררים באתיופיה אשר מגיעים למקום כדי לפגוש, לשמוע וכמובן לחגוג שבתות וחגים באווירה של בית. בנוסף, בבית החב"S באדיס אבבה ניתן למצוא גמ"ח תרופות (תרופות שהשאירו מטיילים לפני החזרה הביתה), ספריית השאלה של ספרים בעברית וכמובן אוכל כשר!

כמו כן, הרב אליהו והרבנית דבורה עושים לילות כימים על מנת לסייע למטיילים ישראלים אשר זקוקים לעזרה מכל סוג שהוא. מומלץ בחום להגיע לבקר, להכיר ולהגיד שלום

כתובת – סמוך לצומת הרחובות cape verde st  ו- ghana st (מומלץ ליצור קשר עם הרב אליהו להוראות מדויקות)

טלפון – +251936809938

כמו שציינתי לעיל, גם עסקים ישראלים ניתן למצוא באתיופיה ואף מסעדות שמנוהלות על ידי חבר'ה ישראלים.

בית הכנסת העדני – לא הרבה אנשים יודעים אבל באדיס אבבה ישנו בית כנסת עתיק (או די עתיק) שנבנה שם על ידי לא אחרים מאשר – הקהילה העדנית. בשנות ה-50 סוחרים יהודים רבים אשר הגיעו מתימן לאדיס אבבה לצורכי מסחר הקימו בית כנסת. בית הכנסת העדני נמצא סמוך לפיאצה ועל אף שאינו פעיל במהלך היום יום במהלך החגים השונים, לעיתים נעשה בו שימוש על ידי חב"ד בשל מיקומו המרכזי סמוך לפיאצה. במהלך השנה, אין אפשרות להכנס לבית הכנסת שכן הוא נעול ויש שומר שלא מאפשר כניסה ולכן הרוצים לבקר בו צריכים לתאם את הביקור מול הרב אליהו מבית חב"ד. 

הקהילה היהודית באדיס אבבה – באתיופיה ישנם כיום כ-8000 יהודים הממתינים לעלייה. מעבר לסיפור הכלכך חשוב שכדאי לכולם להכיר, מומלץ בחום להגיע לבקר את הקהילות בדגש על שבתות וחגים. כלל יהדות אתיופיה, מקורה בצפון המדינה (אזור גונדר) ושם שוכנים רוב היהודים עד היום. בשל היות אדיס אבבה העיר המרכזית באתיופיה, במהלך תקופות שונות משרדי הסוכנות, השגרירות, והמשרדים השונים היו ממקומים באדיס אבבה ועל כן הגיעו לשם יהודים כחלק מתהליך העלייה, תהליך שכאמור, נתקע. באזור למבראט (Lambarat) באדיס אבבה ישנו בית כנסת של קהילת הממתינים לעלייה ושם מתקיימים תפילות ביום יום וכן בשבתות ובחגים. יצויין כי הקהילה באדיס אבבה קטנה מזו שבגונדר. כמו כן אציין שבשל פעילות של שליחים המגיעים למקום מישראל באחד ממלונות האזור (משתנה) יש לרוב חבר'ה ישראלים צעירים וכן כלים ואוכל כשר.

תחבורה מאדיס ואליה

מאדיס אבבה ניתן לצאת כמעט לכל מקום באתיופיה הן בטיסות הן בתחבורה ציבורית. חשוב לשים לב שבאדיס אבבה יש מספר תחנות מרכזיות! לכן עליכם לוודא מאיפה האוטובוס שלכם יוצא.

תחנות מרכזיות – באדיס אבבה יש מספר רב של תחנות מרכזיות פנים עירוניות, וכן מספר תחנות מרכזיות מהן יוצאים למקומות השונים ברחבי אתיופיה.

קליטי (kaliti) – תחנה מרכזית ממנה יוצאת תחבורה לדרום אתיופיה ולמזרחה. התחבורה היוצאת מתחנה זו הנה תחבורה של minivans, הנוסעים למרחקים של מספר שעות אחדות (דוגמה, אווסה, שאשמני, נזרת וכדומה). האוטובוסים שנוסעים למרחקים גדולים יותר יוצאים מהמרקטו או מכיכר מסקל.

מרקטו (Markato)/אוטובוס טרה (Autobus Tera) – התחנה המרכזית שנמצאת בסמוך למרקטו הנה התחנה הגדולה ביותר באדיס אבבה (ובאתיופיה בכלל), ומשם יש תחבורה כמעט לכל מקום באתיופיה, לרבות  לצפון המדינה ומערבה.

כיכר מסקל (Meskel Square)/ מסקל אדבבאי (Meskel Adebabay) – התחנה ממנה יוצאים ואליה מגיעים בעיקר האוטובוסים של Sky Bus ו־Selam Bus.

הרחבה – בסוף שנת 2015 נחנכה באדיס אבבה רכבת קלה, הראשונה באפריקה שמדרום לסהרה. לרכבת שני קווים, הקו הכחול שאורכו 17 ק"מ והוא חוצה את אדיס אבבה מצפון (Menelik Square) לדרום (Kaliti). והקו הירוק שאורכו 17.5 ק"מ וחוצה את אדיס אבבה ממזרח (Ayat) למערב ( Tor Hailoch). מחיר הנסיעה ברכבת הוא בין  4–2  ביר.

חשוב לזכור – במקומות מרכזיים כגון שווקים, תחנות מרכזיות וכדומה ישנם כייסים רבים ומתוחכמים המסתובבים בהם; יש להיות ערניים ולשמור על הכיסים והתיקים

קראו על עוד מקומות יפים באתיופיה

אדיס אבבה (Addis abeba)

אדיס אבבה ( (Addis Ababa– אדיס אבבה בירתה של אתיופיה, ושל האיחוד האפריקאי שפירוש שמה באמהרית הוא 'פרח חדש', היא עיר מפותחת ומתקדמת ועומדת במוקד

מדבר הדנאקיל - משפחת שושני

הנה הגענו סוף סוף לאתיופיה! זה היה ספונטני , בעצם לא משהו מיוחד. הרבה שברי מידע על אגמי לבה, על מדבר, על כפרים, על אפריקה.

אתיופיאן איירליינס

רוצים לדעת עוד על אתיופיה? השאירו כאן פרטים וניצור אתכם קשר צילום-שאול-רבינוביץ Ethiopian-Airlines שאול-רבינוביץ קודם הבא טיסות פנים באתיופיה טיסות פנים – טיסות פנים באתיופיה

ממליצים עלינו

קראו עוד על נופים טיולים המלצות שבטים

מסע ריצה לאתיופיה

רצים את הסימיאן באתיופיה- ומסיימים בחגיגות הטימקט בגונדר 8 ימים – 5 ימי ריצה 14-21.1.2024 בית הספר לריצות הרים,

קרא עוד »

אתיופיה מעניינת אתכם?

השאירו פרטים ונשמח לעזור לכם להגיע אליה

זמרת 29, זמרת ד.נ שדות נגב 8515100

אדיס אבבה (addis abeba)

×
×

עגלת קניות

התאהבתם באתיופיה?

יש לי גם טיולים מאורגנים וגם אפשרות לבניית טיול אישי רק בשבילכם: